Onderstaande vraag kreeg ik van een ambulant leider. Omdat hij zelf hier geen berichten kan plaatsen, plaats ik het voor hem. Hij kan de antwoorden wel lezen. Je kunt dus hier reageren. Wil je contact met hem, dan kun je een mail naar de PMT Info Site sturen, dan stuur ik het door.
Iriah
Vraag:
Ik ben ambulant begeleider voor leerlingen met gedragsproblemen (cluster 4). Ik heb vaak te maken met pubers die autisme hebben. Er is dan vaak veel onbegrip en verwarring over wat er in hun lichaam en geest gebeurt, en hoe de buitenwereld op hun gedrag reageert. Vaak uit dit zich als boosheid of depressief gedrag. Kan PMT een rol spelen bij het reguleren van gevoelens en gedrag? Is daar ervaring mee? zo ja, weet je iemand in de regio Leiden die me/ons daarmee verder kan helpen.
Autisme: kan PMT een rol spelen bij reguleren gevoel/gedrag?
Moderator: blomr
Autisme
Hoi,
Ik denk dat PMT zeker een insteek kan zijn bij bij het reguleren van gevoelens en gedrag bij deze doelgroep. Wat ik merk is dat de werkwijze vaak trainingsgericht is. Het waarnemen van oplopende spanning kan m.i. met hulp van visuele ondersteuning of door metaforen inzichtelijk gemaakt worden. B.v. de versnellingen van de auto of wat de jongeren maar aanspreekt. Als jongeren meer in de gaten krijgen wat ze denken/evt. voelen en hoe ze doen bij oplopende spanning kan je ook meedenken over wat dan mogelijk is. B.v. naar een rustige plek lopen, of navragen wat de ander precies bedoeld, zelf om duidelijkheid vragen. In de therapie zet ik werkvormen in die veel overleg vragen, samenwerkingopdrachten en dergelijke.
Deze doelgroep heeft baat bij veel uitleg over emoties en wat er dan gebeurd in je lijf. Zo kunnen ze het leren herkennen.
Transfer blijft bij deze groep altijd het grote aandachtspunt. Ik heb het wel veel met ze over de situaties buiten de therapie waarin de vaardigheden nodig zijn. En met ouders en evt. groepsleiding veel afstemmen en handvatten bedenken.
Groet, Rene
Ik denk dat PMT zeker een insteek kan zijn bij bij het reguleren van gevoelens en gedrag bij deze doelgroep. Wat ik merk is dat de werkwijze vaak trainingsgericht is. Het waarnemen van oplopende spanning kan m.i. met hulp van visuele ondersteuning of door metaforen inzichtelijk gemaakt worden. B.v. de versnellingen van de auto of wat de jongeren maar aanspreekt. Als jongeren meer in de gaten krijgen wat ze denken/evt. voelen en hoe ze doen bij oplopende spanning kan je ook meedenken over wat dan mogelijk is. B.v. naar een rustige plek lopen, of navragen wat de ander precies bedoeld, zelf om duidelijkheid vragen. In de therapie zet ik werkvormen in die veel overleg vragen, samenwerkingopdrachten en dergelijke.
Deze doelgroep heeft baat bij veel uitleg over emoties en wat er dan gebeurd in je lijf. Zo kunnen ze het leren herkennen.
Transfer blijft bij deze groep altijd het grote aandachtspunt. Ik heb het wel veel met ze over de situaties buiten de therapie waarin de vaardigheden nodig zijn. En met ouders en evt. groepsleiding veel afstemmen en handvatten bedenken.
Groet, Rene
pmt bij autisme
uit ervaring weet ik dat PMT helpend kan zijn bij deze doelgroep
in de therapiesessies komt het leren herkennen van de lichaamssignalen, herkennen van oplopende spanning en uitbreiden van coping aan de orde. Ik ben het met rene eens dat mn de transfer veel aandacht behoeft
Ik werk soms met zelfgemaakte werkbladen, maar vaak ook met de werklbladen uit Ik ben Speciaal
hierbij zijn werkbladen voor psycho-educatie, maar ook
'Wat is moielijk door mijn autisme" en een inventarisatie van talenten, vaardigheden, hulpmiddelen en trucjes, die d ejongere kan inzetten om problemen aan te pakken. heel gestructureerd dus erg goed voor personen met ass
De werbladen en de pmt-sessies kunnen prima in elkaars verlengde staan.
in de therapiesessies komt het leren herkennen van de lichaamssignalen, herkennen van oplopende spanning en uitbreiden van coping aan de orde. Ik ben het met rene eens dat mn de transfer veel aandacht behoeft
Ik werk soms met zelfgemaakte werkbladen, maar vaak ook met de werklbladen uit Ik ben Speciaal
hierbij zijn werkbladen voor psycho-educatie, maar ook
'Wat is moielijk door mijn autisme" en een inventarisatie van talenten, vaardigheden, hulpmiddelen en trucjes, die d ejongere kan inzetten om problemen aan te pakken. heel gestructureerd dus erg goed voor personen met ass
De werbladen en de pmt-sessies kunnen prima in elkaars verlengde staan.
-
- Sportieve gebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 6 aug 2006, 10:02
- Locatie: Scherpenzeel (GLD)
misschien kun je ook advies vragen bij Rob Herstel,
hij werkt op het dr. leo Kannerhuis in oosterbeek (niet in de buurt, maar het proberen waard) gespecialiseerd in autisme en pmt.
Edit: Emailadres van Rob Herstel is door moderator verwijderd, deze kan opgevraagd worden door pb naar auteur van dit bericht te sturen. (ivm spam)
succes
hij werkt op het dr. leo Kannerhuis in oosterbeek (niet in de buurt, maar het proberen waard) gespecialiseerd in autisme en pmt.
Edit: Emailadres van Rob Herstel is door moderator verwijderd, deze kan opgevraagd worden door pb naar auteur van dit bericht te sturen. (ivm spam)
succes
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten